Tessa Cunningham Munroe: Miért nem vagy zenében? 10 ok és a legjobb módszer a fejlődésre

Hétfőn kezdődik az új Footwork Agility Challenge Myles és Tessa tolmácsolásában, ajánlom mindenkinek, aki ért angolul, hogy csatlakozzon, ha a kihívás nem is érdekli (bár elég jó kis díjak is vannak), legalább a gyakorlás és a fejlődés miatt. Napi 15 perc. Részletek az eseményben: Footwork Agility Challenge 2021

Ennek kapcsán pedig megjelent egy cikk, ami megtetszett, így közkinccsé teszem. Ezúton köszönöm Balásy Ádámnak a szakértő korrektúrázást és magyarosítást!

Az eredeti cikk a képre kattintva, a fordítás alatta található.

10 Reasons you get off time and the #1 way to cure poor timing

 

Miért nem vagy zenében?
10 ok és a legjobb módszer a fejlődésre

 

Szoktak olyat mondani neked a tanáraid vagy a bírák, hogy a timing-odon kéne dolgoznod? Talán érzed is, hogy gyakran nem vagy zenében, de nem tudod hogyan lehetne ezt kijavítani?

A zenén kívül táncolás 10 vagy még több különböző problémára utalhat. Ha egy tanárod vagy egy bíró azt mondja neked, hogy nem vagy zenében, kérd meg őket a pontosításra, hogy tudd, mivel van gond. Ha nem tudod hogy mit kéne, nem fogsz tudni változtatni sem rajta.

Nézzük hát a 10 leggyakoribb okot, amik hatására “zenén kívül” lehetsz. Néhány ismerős lesz és egyértelmű, de talán akad, ami új és meglepő lehet számodra – talán nem is gondolnád, hogy bármi köze lehet a timing-hoz.

A végén pedig kifejtem az első számú okot, amiért a táncosok többsége zenén kívülre kerül, és tippeket adok arra, hogy hogyan fejlődhettek – akár már MA!

A “zenén kívül lenni” utalhat egyrészt a táncos mozgására, másrészt a táncpartnerrel közös mozdulatokra. Lehet kifogástalan a saját lépéseid időzítése, miközben a párodat kirántod a zenéből. Vagy lehet, hogy bámulatos az időzítésed a kapcsolatban és a partnerségben, de nem tudsz pontosan zenére lépni.

Amikor a hibát keressük, először mindig az egyén mozgását vizsgáljuk, és csak utána a pár mozgását, mert általában az első van nagyobb hatással a másodikra.

Az egyén mozgáskészségei

1. Amikor fizikailag nem hallod az ütemet

Miért leszel emiatt zenén kívül: Nehéz az ütemre lépni, ha egyszer nem hallod… A zeneszámok intro részénél fordul gyakran elő, hogy nem hallod ki a zenéből a határozott ütemet. Ez egy gyakori képességbeli hiba, ami könnyen orvosolható. Használhatod ezt kifogásként, de valójában az embereknek csak nagyon kis százaléka képtelen ezt valóban meghallani érzékelésbeli problémák miatt.

Hát ezt nem fordítom le 😀

2. Amikor nem tudsz különbséget tenni a zenei felütés és leütés között

Miért leszel emiatt zenén kívül: Ha feltételezed, hogy minden ütés egyforma, nem veszed észre, hogy a figura elkezdéséhez egy páratlan ütésre kell várnod. Ezért véletlenszerűen kezded a figurákat, amikor épp neked kényelmes, függetlenül a zene ütemétől vagy a partneredtől.

3. Amikor nem helyezed át időben a testsúlyodat, hogy az ütésre már lépni tudj

Miért leszel emiatt zenén kívül: Szinte lehetetlen egy mozdulatot úgy elkezdeni, hogy előtte mozdulatlanul állsz, és az ütéssel egy időben próbálsz meg mozdulni. Elkerülhetetlen, hogy így egy fél ütéssel le ne maradj. Sokkal könnyebb a mozdulataidat időzíteni, ha már eleve mozgásban vagy.

4. Amikor helytelen a testtartásod

Miért leszel emiatt zenén kívül: Ha hátrafelé dőlsz csípőből, vagy nagyon egyenesen fölfelé törekszel, ezek a testtartások nem segítik a mobilitást. Ezek a pozíciók zárolják a csípő és a láb izmait, amitől a gördítés és az egyensúlyozás jóval nehezebb feladat lesz (lásd a lenti videót).

5. Amikor hiányzik/helytelen a láb gördítése

Miért leszel emiatt zenén kívül: ha csoszogsz, trappolsz vagy csak botorkálsz a parketten, akkor nem tudod irányítani, hogy milyen gyorsan vagy lassan érkezzél meg egy adott lépésbe. Emiatt gyakran lesz a léptedtúl gyors, a lépések közötti megtorpanással, ami miatt elkéshetsz vagy nem leszel egyensúlyodnál.

6. Amikor nem megfelelő az anchor

Miért leszel emiatt zenén kívül: Csak gondolod, hogy rendesen csinálod az anchor-t, de nem: triple-t lépsz, de a testsúlyodat nem viszed át teljesen, emiatt csak ráesel a lábadra és belesietsz az 1-be.

7. Egyensúlyvesztés

Miért leszel emiatt zenén kívül: hogyha egyik lábadról ráesel a másikra, nem leszel képes irányítani az egyes lépések időzítését, vagy azt az időintervallumot, amit egy adott lábon töltesz. Így stabil sem leszel a partnered számára.  (lásd a lenti videót)

Páros mozgáskészségek

8. Amikor nem megfelelő a nyújtás

Miért leszel emiatt zenén kívül: Azt gondolod, hogy nyújtasz anchor-ben, de nem. A bicepsz túlzott használata miatt a könyököd blokkolva van, ettől a kezed ugyanabba az irányba halad, mint a központod, ezzel miközben azt gondolod, hogy nyújtasz, gyakorlatilag már vezetsz (húzol),  ami pont egy fél ütéssel korábban van a kelleténél. 

9. Amikor helytelenül indítasz egy lassítás vagy megállítás után

Miért leszel emiatt zenén kívül: Remek az időzítésed, ahogy belementél egy zenei lassításba, de vagy elkapkodtad a végét, és nem találtad az ütemet az újraindítás előtt, vagy nem pozícionáltad magadat vagy a partneredet megfelelően a továbbinduláshoz.

10. Amikor egy erős partner elránt

Miért leszel emiatt zenén kívül: Ha vezető vagy és a követő hozzád képest erős/nehéz, de te a megszokott erővel indítasz, akkor túl lassú leszel. Követőként ha nem kompenzálsz, és egy erős vezető korán kezd el húzni, akkor nem lesz más lehetőséged, mint zenén kívül lépni.

Az első számú ok, amiért a táncosok nincsenek zenében (és annak kijavítása)

Az első számú ok, amiért a táncosok nincsenek zenében, egyéni mozgáskészség kérdése: nincsenek egyensúlyban. Az egyensúlyodat viszont drasztikusan tudod javítani, ha a testtartásodon és a lábtechnikádon dolgozol.  

Úgyhogy itt egy 8 lépésből álló képességfejlesztő gyakorlatsor, amit SORBAN kell gyakorolnod ahhoz, hogy már ma láthasd az eredményét.

Az a jó az egyensúlyjavító gyakorlatokban, hogy valójában más képességeket is fejlesztenek, amiknek a segítségével egy új szintre léphetsz, szóval ha nincs is igazán nagy gondod az időzítéssel, ezekből akkor is profitálhatsz.

De ezek nem gyors megoldások! Egyáltalán nem elég csak annyit mondani, hogy “legyen jobb a testtartásod, és ne felejts el gördíteni”. A Swing Literacy Dancer Development Program-ban részletesen tárgyaljuk azokat az egymásra épülő képességfejlesztéseket és gyakorlatokat, amik ahhoz kellenek, hogy tényleg ezekre a dolgokra koncentrálhass.

De azért itt egy gyors recept, amit otthon is csinálhatsz az időzítésed fejlesztésére már MA:

1. Ellenőrizd a testtartásod

Ne engedd a mellkasodat beesni és a medencédet előrebillenni. Ne állj nagyon egyenes tartásban úgy, hogy a csípődet nagyon behúzod magad alá. Ehelyett képzelj el egy készenléti testtartást, mint a futók a rajtnál, csak egyenesítsd ki a térded, amíg már majdnem teljesen felegyenesedsz. Így képesnek kell lenned a sarkad lenyomogatására. Ez a lehető legmobilisabb pozíció, úgy tudsz jól ráérezni, ha elindulsz felfelé a lépcsőn. Lásd a lenti videót.

 

2. A természetes gördítés felfedezéséhez lépkedj hátrafelé

Amikor normál esetben hátrafelé lépkedsz, elsőként a nagylábujjad ér a földre. Utána következik az elülső féltalpad ujjpárnája, aztán képzeld el, ahogy a talp boltozata ér földet, aztán a sarkad, és ezután egyenesedik ki a térded. Minden lépésnél alkalmazd ezt az 5 részt: nagylábujj-ujjpárna-talpboltozat-sarok-térd. Figyeld meg, hogy a súlyáthelyezés fokozatos: a talp minden egyes része egyre több százalékát veszi fel a súlyodnak: 20-40-60-80-100%. A gördítés, amit a WCS-ben el szeretnél érni, ugyanígy működik. Próbáld meg ugyanezt a fokozatos súlyáthelyezést alkalmazni akkor is, amikor egy helyben csinálod a gördítést. Ismételgesd.

Figyelj rá, hogy ne érjenek egyszerre földet a nagylábujj az ujjpárnával, és ne helyezz túl nagy nyomást az első féltalpadra (ne masszírozd vagy told bele a talajba), mert ez sérüléshez vezethet és korlátozhatja a mozgékonyságod. Lásd a videót alább:

3. Gyakorold ezt a gördítést minden irányba *kivéve* előrefelé

Az előrefelé sétálásnak nagyon ergonomikusnak és természetesnek kellene érződnie, úgy, hogy a sarkad ér le először (egyelőre). Képzeld el azt is, ahogy a hátul lévő (küldő)lábad minden egyes pontja elengedi a padlót ugyanolyan fokozatosan, mint ahogyan rágördült.

4. A méhecske gyakorlat

Ez egy olyan gyakorlat, aminek sok rétege/szintje van. Kezdetnek képzeld el, ahogy egy bogár (egy méhecske) repdes körbe a szobában, véletlenszerű irányokban. Kezdj el te is körbe lépegetni mindenfelé irányokba, gyakran változtatva az irányon, de próbáld elkerülni, hogy bármely ismert figura lépéseit lépd. Minden egyes lépést minőségi gördítéssel, odafigyelve végezz.

5.  Méhecske gyakorlat numero egy

Triple step lépéseket használj (gyors-gyors-lassú). Ne csalj a gördítésnél a gyorsaknál! A “lassú” gördítés kétszer olyan hosszú ideig kell tartson, mint a gyors. Úgy tudod lelassítani a gördítést, hogy a lábad és a bokád izmait használod, hogy ne rogyjon a talpad túl korán a padlóra.

6. Méhecske gyakorlat numero kettő

Hatos ritmust használj (lép-lép-triple step-triple step), de egy 80 bpm-nél lassabb számot tegyél be hozzá!

7. Méhecske gyakorlat numero három

Énekeld magadnak a Happy birthday-t. Minden egyes szótagra lépj egyet. Ha a lépéseid nincsenek szinkronban a szöveggel, akkor vagy “zenén kívül”. A lábad és a talpad izmait használd a lépés időzítésének kontrollálásához, hogy visszatérj a zenébe.

8. Méhecske gyakorlat numero négy

Ha már egymagadban képes vagy kivitelezni a feladatot úgy, hogy végig szépen gördítesz, próbáld meg úgy is, hogy egy pohár vizet tartasz abban a kezedben, amivel a partneredhez csatlakoznál. Ez segíteni fog emlékezni arra, hogy a kapcsolatra is figyelned kell.

 

********

Ford:Coti
Lektor: Ádám
2021.augusztus