Laura Riva: Amikor rosszul tanultál meg valamit
Az eredetit kattintva, a fordítást lentebb találjátok!
Amikor rosszul tanultál meg valamit
A tánctanárokba vetjük a bizalmunkat, hogy elmondják nekünk, hogyan kell „helyesen” táncolni. Legyen szó akár arról, hogy hová teszed a lábad, hogyan kapcsolódsz, vagy mozdulatok kivitelezéséről, az ő útmutatásuk alapján fejlődünk és tanulunk. De mi történik, ha valamit rosszul mondanak?
Hogyan tévedhet egy tanár?
Több oka is lehet annak, ha egy tanár „téved”. Néhánynak csak szűkös hozzáférése van a forrásokhoz, emiatt maguk töltik ki a szürke foltokat, amiket még ők sem értenek. Páran makacsok, és nem akarják megkeresni a módszertanuk problémáira a helyes válaszokat. És vannak, akik tévedésből más stílusokból kölcsönöznek elemeket, amik itt nem feltétlenül működőképesek.
Általánosságban van pár tanárkategória, ahol magasabb a kockázata annak, hogy valamit „rosszul” csinálnak.
Szűz terepek tanárai
Szűz terepen a „tanárszerepet” sokszor egy tapasztaltabb hobbitáncos tölti be. A személy képzettségétől függően bárhol lehet a késő-kezdő – haladó skálán. Általában az egyetlen, ami erre kvalifikálja őket az az, hogy többet tudnak a többieknél. Néha még csak nem is a legjobbak – de az egyetlenek, akik hajlandóak tanítani.
Ami nagyszerű ezekben a tanárokban, hogy általában nagyon nyitottak a fejlődésre – sokan jelentős mértékben fektetnek be önmaguk képzésébe. Ezekben az esetekben a „rossz” beidegződések viszonylag hamar kigyomlálódnak. Ezek a tanárok gyakran válnak idővel nagyszerű, befutott, nagytudású tanárokká – és emelik fel magukkal a tanítványaikat is.
Ha te egy fiatal tanár vagy egy szűz terepen, készülj fel rá, hogy gyorsabban kell fejlődnöd a tanítványaidnál ahhoz, hogy hatékony tanár legyél! Hiszen nem taníthatsz meg nekik olyat, amit magad sem tudsz. Amikor azt érzed, hogy a tanítványaid kezdenek felérni a tudásszintedre, áldozz időt a következő anyag elsajátítására! Így elkerülheted, hogy olyat taníts, amit később vissza kell szívnod.
Érzékeny egójú tanárok
Amikor az ember tanítani kezd, nehéz lehet megtalálni az egyensúlyt a tanár- és tanítványlét között. Egyesek úgy érezhetik, hogy ha a tanítványaiknak látni engedik, hogy még maguk is tanulnak, akkor még nem elég „jók” hozzá, hogy taníthassanak. Így esetleg kihagynak workshopokat és órákat, hogy tanárnak mutassák magukat.
Ezek a tanárok gyakran tanítanak valamit tévesen, mert félnek bevallani, hogy nem tudják még egészen. Ahelyett, hogy megmondanák, hogy valamit nem tudnak, inkább kitalálnak valamit, amivel betömik a tudásukon a „lukat”.
Ha te küzdesz az egóddal, emlékezz rá, hogy lehet egyszerre tanárnak és tanítványnak is lenni! A legjobb tanárok mind ilyenek. Nyitottnak lenni a folyamatos tanulásra segít abban is, hogy a tanítványaid gondolkodását a folyamatos fejlődés irányába tereld. Hiszen ha a tanárod is még mindig órákra jár, akkor neked miért is ne kellene?
Más táncok ismerete
Néhány tanár eszméletlenül jó táncos – más stílusokban. De időnként ez a másirányú képzettség hátráltathatja a tanári fejlődésüket az új stílusban. Például egy salsa tanárnak, aki WCS-t próbál tanítani (vagy vice versa), egy jókora technikai szakadékot kell áthidalnia. Mégis, a csiszolt mozgástechnikájuknak és az utánzására való képességüknek köszönhetően hamarabb válhatnak tanárokká, mint hogy igazán alaposan megismernék az új stílust.
Ha neked már nagyon alapos tudásod van egy másik stílusban, fordíts időt rá, hogy tényleg megtanuld az alapokat! Vegyél részt egy intenzív tanfolyamon! Lassúnak tűnhet és lehet, hogy gyorsan is tanulsz, de az is fontos, hogy megértsd a miértet, mielőtt új koncepciók tanításába kezdenél.
Hibás vagy más?
A tanárok által elkövethető minden hiba ellenére van különbség a között, hogy a tanárnak ’nincs igaza’, vagy más a megközelítésmódja, véleménye, értelmezése. Akkor ’nem igaz’ valami, ha alapvetően nem működik az adott táncstílusban. Például zoukban ha azt tanítanám, hogy a felsőtestem mozgása a nyakam oldalra/hátra csapásának eredménye, nem lenne igazam. Ez egy helytelen mozdulat, ami a zouk elveivel ellentétes.
De eltérő iskolák léteznek abban, hogy a lábak közelebb vagy széjjelebb legyenek, hogy a térdnek tényleg hajlania kell-e a felsőtest mozgásával. Ezen iskolák egyike sem hibás; csak kicsit másféle esztétikát és érzetet kínálnak. De mindkét fajta esztétika és érzet kompatibilis a többivel.
Ez egy fontos különbségtétel, amikor egy táncot tanulsz. Csábító lehet valamit „hibásnak” címkézni, ami eltér a mozdulatok általad előzetesen kialakított értelmezésétől. De lehet, hogy csak egy másfajta megközelítése ugyanannak a dolognak. Ilyenkor a tanár nem „hibásan” tanított; egyszerűen egy másik módszert mutatott, amivel ugyanazt az eredményt éred el. Rajtad (a tanítványon) áll, hogy azt a verziót használd, amelyik neked jobban tetszik.
Hibás vagy félreértetted?
Egy másik tipikus probléma, hogy néhány diák félreérti, amit a tanár közölni próbál. Ebből eredhet az, hogy a tanítvány valamit „rosszul” hajt végre, miközben a mozdulatot „helyesen” tanították. Ez jelentheti azt, hogy a tanárnak találnia kell egy jobb megközelítést az elvek elmagyarázására, de nem jelenti, hogy helytelenül tanítana.
Példának okáért, ha az oktató azt tanítja, hogy a mozdulatnál a belső comboknál kapcsolatra van szükség, és a diák ezt úgy értelmezi, hogy előretolja a medencéjét, akkor nem a tanár mondott rosszat. A diák viszont helytelenül alkalmazott egy elvet, ami egy nem kívánatos eredményhez vezetett.
Ha valakitől kritikát kapsz, és az látszólag ellentétben áll az általad eddig hallottakkal, gondold végig! Vizsgáld meg, hogy amit a másik személy mondott, alapvető ellentmondásban van-e azzal, amit tanultál, vagy van-e rá mód, hogy mindkét koncepció egyszerre érvényre jusson!
Hibás vagy hatékony?
Egyes tanárok bár nem tanítanak hatékonyan, de ettől még lehet igazuk. Például lehet alapos tudásuk arról, mi a helyes, de nem tudják a tanítványaikat rávenni, hogy jól hajtsák végre a mozdulatot. Ez sokszor olyankor fordul elő, amikor a tanár még tanulja a tanítás finomságait.
Ez frusztráló lehet a diákok számára, különösen, ha ő az egyetlen tanár a környéken. Ebben a helyzetben azt ajánlom, hogy diákként légy proaktívabb! Kérdezz, ha valamit nem értesz! Próbáld ellesni az apró részleteket, ahogy végzi a mozdulatot! Kérd meg, hogy végezze a mozdulatot veled!
Amellett, hogy ez segít neked a fejlődésben, a tanárnak is segít, hogy hatékonyabbá váljon. Különösen a kis közösségekben képes a diákok interakciója egy kezdő tanárból tapasztalt profit csinálni.
Amikor a tanárod rosszul tudja
Ha arra jutottál, hogy egy adott mozdulat kapcsán a tanár téved, azt tanácsolom, hogy kérj útmutatást valakitől, akiben bízol. Ezzel nyersz egy alternatív (helyes) módszert a mozdulathoz.
Ha van választási lehetőséged, meggondolandó, hogy tanárt válts. Azonban ha egy kis közösségről van szó, ahol egyetlen tanár próbál beindítani valamit (vagy ha amúgy szereted a tanárodat), közvetlenül vele is beszélhetsz. Sok tanár számára értékes tanulási lehetőség, ha összehasonlítják az általuk tanítottakat azzal, amit a profik csinálnak. Például néha vannak tanítványaim, akik mások műhelyeit vagy magánóráit látogatják, és megosztják velem, hogy mi az, ami nekik ezekből működik, és mi az, ami nem. Időnként az ilyen visszajelzés egy új, jobb, vagy más irányból történő megközelítést ad, amivel a saját tananyagomat finomhangolhatom.
Még csak azt sem kell közvetlenül mondanod nekik, hogy tévednek. Ha lelkesen megmutatod nekik, hogy mit tanultál, sok tanár pontosan azt fogja kihallani belőle, ami miatt szerinted működött. Visszatérve a fejmozdulat példájára, valami ilyesmit mondhatsz:
„Voltam [magánórán/műhelyen] [profi tanár]-nál. Úgy érzem, hogy segített megérteni a fejmozdulatot. Elmondta, hogy felsőtestből indul, nem nyakból. Amikor így csinálom, a nyakam sem fáj!”
Még ha csak egy stílusbeli különbségről is van szó, ami neked tetszett, (vagyis nem merül fel, hogy rosszul tanították,) azt is hasonlóképpen előadhatod.
Ha a tanárod nem vevő az új információra, hasznos lehet megkérdezni, hogy miért. Néhány tanár okkal tartózkodik egy adott megközelítéstől, és ezt meg fogja osztani veled. Ha ez egy értelmes indok, gondold át, hátha csak egy egyszerű stílusbeli (nem pedig funkcionális) eltérésről van szó. Néhány tanár azzal magyarázhatja, hogy több érvényes megközelítés is van. És vannak, akik egyszerűen bezárkóznak és nem akarnak beszélni róla.
Ha a tanárod bele sem hajlandó gondolni a külső forrásból származó információkba, tudd, hogy többlet tudásért jobb lesz máshová fordulnod. Bár lehet, hogy nagyszerű tanár bizonyos dolgokban, a fejlődéstől való ódzkodás általában annak a jele, hogy csak korlátozottan tud majd segíteni.
Ha rosszul tudtál valamit
Ha tanár vagy és rosszul tudtál valamit, már tettél egy lépést a jobb tanárrá válás útján azzal, hogy észrevetted. Most úgy haladhatsz tovább, hogy valamit jobban és hatékonyabban tanítasz.
Mindenki hibázik. Biztosra veszem, hogy minden tanár fejlesztett már a megközelítésén és tananyagán azóta, hogy elkezdte. Egyeseknek (különösen akiknek kevés segítség áll a rendelkezésére) ebben az is közrejátszott, hogy megértették, hogy valamit rosszul tanítanak.
A következő feladatod az, hogy változtass a megközelítéseden, és hogy átképezd a tanítványaidat, akiknek téves információt adtál. Ha nagyon kellemetlennek érzed nyilvánosan kimondani, hogy tévedtél, akkor is kijavíthatod a hibád. Például mondhatod az órán, hogy vegyetek át újra egy koncepciót, és mondd, hogy találtál egy új megközelítést, ami neked nagyon tetszik, és megosztanád velük.
Az új tanítványoknak pedig kapásból a „jót” mutathatod.
Tévedni emberi dolog
Emlékezz, hogy mind emberek vagyunk! Ez a tánctanárokra is érvényes. Vagyis ők is hibázhatnak. Ettől még nem feltétlenül lesznek rossz tanárok, táncosok vagy emberek. Néha még a szuper tanárok is tévesen tanítanak valamit – és később, amikor új tudás birtokába jutnak, átdolgozzák. Ha sok a téves információ, az intő jel, de ha pár apróbb módosítást veszel észre, az általában annak a jele, hogy olyan tanárt találtál, aki érdeklődő és folyamatosan fejlődik.
Amikor végiggondolod, hogy egy tanár megfelel-e neked, fontos számításba venned, hogy amit tanít, az megegyezik-e a stílusban általánosan elfogadottakkal. Teljességgel lehetséges, hogy egy tanár „túl korán” kezd tanítani (megjegyzés: a szűz terepeken mások a szabályok). Az is előfordulhat, hogy a tanár a tudása határán kívülre merészkedik. Ha valakitől olyan információt kapsz, ami drasztikusan eltér attól, amit széles körben tanítani szoktak, az fontos figyelmeztető jel – és sokszor kíséri helytelen tanítás.
Összefoglalva: sokkal jobban aggasztanak azok a tanárok, akik soha nem változtatnak semmit a tanfolyamaikon, mint azok, akik ráébrednek, hogy lenne mit változtatniuk vagy korrigálniuk.
****************************
Fordította: Csiki Róbert