Laura Riva: Útmutató a táncpartneredhez való kapcsolódáshoz

WCSHirek.hu logó 2018

Hajnali 4 óra körül egy áttáncolt szombat után volt egy emlékezetes beszélgetésem egy táncossal egy olyan táncról, amiről ő és a táncpartnere is úgy gondolták, hogy jó lesz, de végül negatív utóíze lett, mert nem voltak egy hullámhosszon. Lehet, hogy nem igazán akart táncolni. Az is lehet, hogy feszélyezte a zsúfolt terem, fáradt volt, vagy egyfajta ellenérzése volt a partner stílusával szemben.

Ez nem egyedi eset. Sokunk kért már fel másokat táncolni és tapasztalta a rettegett „szánalmas táncot” vagy kezdte nagyon jól a táncot, ami utána ellaposodott. Hogyan akadályozhatjuk meg, hogy ez történjen?

Kétféleképpen lehet nem összekapcsolódni a táncban: van, amelyiket nem lehet befolyásolni, és van, amelyiket lehet. Ha mindkét fél próbálja feloldani a kapcsolódási problémát, akkor csoda történhet. Ha az egyik fél szembe megy az árral, akkor nehéz a javítás, és néha minden erőfeszítés ellenére sem történik meg. Itt azokra az eszközökre fogunk koncentrálni, amelyek a rendelkezésünkre állnak ahhoz, hogy a legjobb eséllyel mentsük a helyzetet.

  1. Fontos, hogy hogyan kérsz fel valakit táncolni.

Sok esetben a felkérés módjában gyökerezik az, ha a felek nem hangolódnak egymásra. Főleg, amikor az egyik fél hivatásos táncos, nehéz azt biztosítani, hogy az „igen” lelkes legyen, ne pedig egy keserves „OK”.

Személyes tapasztalat alapján azt mondom, a szemkontaktus nagyon jól jelzi, hogy valaki valóban szeretne-e táncolni. Ha az illető a bárpultnál ül, nézi a telefonját, beszélget vagy nem tudod a figyelmét felkelteni, akkor nagy az esélye, hogy nem szeretne a táncolni. Ez nem azt jelenti, hogy nem táncolhatsz egy jót vele, de eléggé rossz eséllyel indulsz.

Ha valakit felkérsz, de ő nem biztos, hogy szeretne táncolni, adj lehetőséget, hogy ne essen az „igen” vagy „nem” csapdájába. Például:

“Szeretnél táncolni, miután kipihented magad?”

„Ma este kérhetnék egy táncot tőled?”

„Ma este szeretnék veled táncolni.”

„Pihensz, vagy táncolni indulsz?”

 

 

Ezek a mondatok kevés nyomást gyakorolnak a másikra, mert nem feltételeznek azonnaliságot. Megadják az illetőnek a lehetőséget, hogy eldöntse, készen áll-e egy táncra veled. Ha épp pihen, kevésbé érzi úgy, hogy a teste jelzése ellenére igent kell mondania. Ha nem tetszik neki a zene, lehetőséget kap arra, hogy később táncoljon veled, amikor a zene közelebb áll a stílusához. Ha válaszol, élj vele. Nincs szükség megerősítésre. Ha a válaszban habozás hallatszik, egy „biztos vagy benne?” működhet, de nem igazán szükséges.

Ha az illetőt csodálod, nyugodtan mondd ezt meg neki még a tánc előtt. A kifinomult bók (általában nem javaslom a „szexi” és a „dögös” szavak használatát az első találkozás alkalmával) nagyszerű módja annak, hogy megtörjön a jég és az illető örüljön, hogy veled táncol. Az én személyes megszólításom egy tanár felé, akivel kapcsolatban ideges vagyok, vagy aki inspirál az, hogy elmondom neki, mennyire csodálom, ahogy táncol és hogy alig vártam, hogy táncolhassak vele. Általában az ehhez hasonló vidám bókok pozitív hatással vannak a kapcsolatotokra.

  1. Fontos, hogyan kezded a táncot.

A tánc kezdetén adhatod meg legkönnyebben a szám további részének a hangvételét. Ez azt jelenti, hogy ráhangolódsz a partneredre. Hívd meg az illetőt a teredbe, de ne kényszerítsd magadhoz túl közel. Kezdd a táncot finoman és várd meg, amíg megtaláljátok az összhangot. Ez teremti meg azt a komfortérzetet, ami nyitottá teszi a tapasztalatra. Könnyű elrontani egy lehetséges jó kapcsolatot azzal, hogy nem hagyod virágozni, mielőtt teljes gőzzel belevágsz.

  1. Légy biztos abban, hogy veled maradnak.

Egyes emberek a nehezebb kapcsolatot szeretik, mások a finomabbat. Valaki nyugodt, valaki éles. Valaki egyszerű, de kényelmes lépéseket szeret, valaki azt szereti, ha a fizikai korlátjait feszegetik. Néhányan szeretik a dalszöveget interpretálni és elmesélni egy történetet a táncon keresztül, mások csak szeretnek beleolvadni az érzésbe.

A titok, hogy kitaláld, mit szeret a partnered az, hogy figyeled az arcát, a testbeszédét és a kapcsolatot. Ideális esetben a zene közepére egy hullámhosszra kerültök, de néha neked kell a munka nagy részét elvégezni, hogy közelebb kerüljetek – akár vezető, akár követő vagy.

Ha az a gondolat vezérel, hogy “ez nem a kedvenc zenei stílusom, úgyhogy megpróbálom csak “túlélni” ezt a táncot”, akkor aligha lesz kellemes élményed egy maréknyi táncosnál többel. Ha arra gondolsz, hogy “mit ad nekem a partnerem és mivel tudok dolgozni?”, akkor a táncok sokkal elviselhetőbbek lesznek. És akkor mi van, ha ez épp nem a legjobb táncod lesz?

Természetesen nem javasolt veszélyes dolgokat bevállalni azért, hogy örömet szerezz a partnerednek. Az ilyen mozdulatok veszélyesek és nem várható el a partnertől, hogy olyasmit kövessen, ami neki kényelmetlen. Bár ha nyitott vagy a kapcsolatra, akkor sok veszélyes lépés elhagyható és átfordítható valami kreatívba, valami szépbe.

A partnered reakciója a te mozdulataidra a másik dolog, ami megmutatja, hogy összhangban vagytok-e. Erre könnyebb vezetőként reagálni, mint követőként, de mindkettőtöknek van némi irányítása fölötte.

Vezetők:

Ha egy összeszorított szájú félmosolyt látsz, egy szemöldökráncolást, vagy egy üres tekintetet, akkor valami rossz. Változtass. Ha feszültséget érzel, vezesd vissza a követőt a nyugalmi állapotba. Lehet, hogy túl gyorsan mozogsz. Lehet, hogy “robotpilóta” módon táncolsz. Lehet, hogy túl közel tartod, vagy olyan módon érinted meg, ami nem esik neki jól.

Játssz a variációkkal, amíg nem kapsz pozitív visszajelzést. Lassíts le, egyszerűsítsd a lépéseket, adj több teret, stb. Ha a partnered szereti a kihívást, akkor tégy valami egyszerűt, de váratlant – mint pl. egy tempóváltás. Nézd meg, változik-e valami. Ha más nem is történik, a dinamikai váltás felkelti a figyelmét és megadja számodra a lehetőséget, hogy jobban érezd magad és jobb legyen a kapcsolat. Vedd észre, ha a “szexi” tánc bezárja őt. Talán jobban szereti a könnyed, játékos, vagy a mély, drámai táncot.

Követők:

A legnagyobb értékeid, hogy hogyan tartod a partnered, mennyire osztod meg vele a teredet és mennyire szeretnél felfedezni és hagyni magad ragyogni. Választhatod azt, hogy megpróbálod elmélyíteni a kapcsolatot és elmondhatod, mennyire vagy nyitott, hogy azonosulj az energiájával vagy elképzelésével. A vezetőd a mélyebb kapcsolatot preferálja? Az intenzív drámát? A mókát és flörtölést? A sebességet szereti, vagy a nyújtást? Mire figyel a zenében? Szereti, ha te is teszel hozzá játékot, vagy szeret mindent ő vezetni? Ezek kiértékelése segít meghatározni, hogy hol tudsz segíteni formába önteni, vagy szenvedélyt adni egy színtelen tánchoz.

Azt is választhatod, hogy nem teszel semmi különöset, de ez nem kell, hogy negatív benyomást keltsen. A mozdulataiddal kérhetsz több teret, vagy alakíthatod a dinamikát. Kísérletezhetsz. Ezek bevonják a vezetőt. Ahelyett, hogy egy edény lennél, amit a vezető megtölt, vidd bele a táncba azt, ami benned egyedi. Sokkal nagyobb móka lesz veled a tánc és jobban megmaradsz az emlékezetében.

  1. Táncolj a feltételek szerint.

Vezetők: a követők kényelmetlensége és a kapcsolat hiánya azt jelzi, hogy valami nem jól működik. Ez lehet egy technika, ami nem megy gördülékenyen, sok forgás egy csúszós parketten, a kényszer, hogy izzadt pólót tapintsanak, vagy összetett mozdulatok vezetése olyan helyen, ami kompaktabb táncot igényelne. Mint vezetőnek, a feladataid egyike, hogy lásd, hol helyezkedik el a partnered a térben, hogy stresszmentesen táncolhasson. Ha a követő úgy érzi, hogy ezt nem teszed meg, akkor esetleg elveszti a kapcsolatot, hogy maga boldoguljon a táncparketten. Ez azt jelenti, hogy nem vagytok egy csapatban és inkább akadályt jelentesz neki, miközben ő megpróbálja magát jól érezni. Higgy nekem, az emberek nem kapcsolódnak  akadályokhoz. Inkább partnerekhez.

Követők: Ha a vezető kis mozdulatokat vezet, hogy ne ütközz másokba, akkor alkalmazkodj hozzá. Ahogy te sem szeretnél olyan vezetőt, aki nekivezet más embereknek, a vezetők sem szeretik, ha a követőt oltalmazni kell, hogy ne sérüljön meg. Tudd, hogy hol vagy a térben és ha van lehetőséged, hogy jobb partner legyél azáltal, hogy a biztonságos tánc felelősségéből magadra vállalsz, akkor tedd meg! Ez azt jelenti a számára, hogy a partnere vagy, nem a felelőssége.

Egy pozitív kapcsolat kialakítása folyamatos feladat a figyelem, az érzékenység és a partnereddel való jelenlét területén. A kapcsolat bármikor kialakítható és meg is törhető. Ez nem egy egyszeri beállítás, hanem interakciók sorozata, ami a végeredményhez vezet A legfontosabb arra emlékezni, hogy ha saját magadra és a saját energiádra összpontosítasz, akkor elveszítheted a partnered energiáját. Ha arra figyelsz, hogy a partnered hogyan reagál és hogyan tudsz valós időben alkalmazkodni, ha segítesz, hogy jól érezze magát, akkor bármelyik tánc lehet emlékezetes.

*************

Fordította: Antalné Mészáros Bernadett

A Guide to Engaging with your Partner