Gyakorlás – egyedül?!
Ez a cikk is már egy ideje a lefordítandók között hevert, amikor újra rábukkantam, és mivel épp téma volt a Cornerben, meg akadt egy kis időm is rá, hát lefordítottam.
Az eredetit itt találod, Laura Riva alkotása ez is:
Dolgozz a testeddel: páros tánc gyakorlása egyedül
A páros táncokhoz, definíció szerint, két ember szükséges. Kell hozzá kapcsolat (connection), és vezetés/követés. Ahhoz, hogy jó legyél társas táncokban, párral kell gyakorolnod, no meg a bulik parkettjén.
De a páros gyakorlás szükségessége nem zárja ki az egymagadban gyakorlás szükségességét!
Az egyedül gyakorlás hiányának hatása
Sok társas táncosnak, aki nem gyakorol egymagában is, a partnerére van szüksége ahhoz, hogy táncolni tudjon. Ha nem vagy képes egy adott mozdulatot magadtól is kivitelezni, annak komoly hatása lehet a táncodra.
Vezetők és követők esetében egyaránt:
- Megnövekszik a sérülés veszélye
- Kevésbé leszel képes gyakorlatlanabb partnerrel táncolni
- Követők: túlzottan a vezetőre fognak támaszkodni
- Vezetők: kevésbé lesznek képesek tökéletesen levezetni a figurákat
- Rosszabb lesz a kapcsolat minősége
- Rosszabb az egyensúly és a kontroll
Már nem tudom hányszor kértem meg tanítványaimat, hogy mutassanak meg egy-egy alapfigurát egyedül. A legtöbben elboldogulnak az alaplépésekkel – de már problémáik akadnak, ha más mozdulatokat kell egyedül véghez vinniük. Az nagyon jó, ha egy figurát képes vagy megcsinálni egy partnerrel – de nem elég.
Az önálló mozgás ereje
Az egyik legfontosabb készség, amit a partner nélküli gyakorlás folyamán nyerhetsz, az a saját tested kontrollált mozgatásának a képessége.
Saját magad kontrollált mozgatása az egyik legklasszabb eszköz, amit a páros táncokban kifejleszthetsz. A saját tested feletti kontroll drasztikusan növelheti a táncod minőségét – akár a buli parkettjén, akár fellépéseken, ha úgy szeretnéd.
Követők
A követők számára a test kontrollált mozgatása erősen a “vedd kezedbe a saját táncodat” témakörhöz tartozik. Amikor mindenben a vezetőre támaszkodunk, lecsökkentjük annak lehetőségét, hogy a táncban egyenlő partnerként vegyünk részt. A tested mozgatása feletti kontroll:
- Lehetővé teszi, hogy “megments” tökéletlenül vezetett mozdulatokat
- Képessé tesz, hogy könnyebben elkerüld a sérüléseket, és kiutat találj nem biztonságos mozdulatokból
- Javítja az egyensúlyodat – főleg amikor a vezető nem tart tökéletesen a tengelyedben
- Javítja a táncod kinézetét azáltal, hogy szilárd, áramvonalas kinézetet kölcsönöz a mozdulataidnak
Vezetők
Vezetők esetén a mozdulatok és a test feletti kontroll hiánya az egyik legfontosabb oka a silány kapcsolatnak és a tökéletlen vezetésnek. Míg a követők általában lelkesebben tanulják meg saját testük irányítását, addig a vezetők inkább a vezetésre fókuszálnak, mint a táncra.
De az a vezető, aki képes kontrollálni a testét, általában sokkal jobb táncélményt nyújthat a követőjének:
- Jobb érzés vele a zárt tartás
- Kevésbé sieti el a táncot
- Végigvezeti a mozdulatot, ahelyett, hogy elkenné a közepét
- Kevesebb ‘fura’ dolgot csinál a testével
Szóló gyakorlás: a feltételezett ellentmondások
Néhány társas táncos nem gyakorol egyedül, mert úgy gondolja, hogy az rontaná a társas táncos képességeit. Általában a szólótáncosok társas táncban tapasztalt kapcsolatbeli hiányosságait hozzák fel “példának” arra, hogy a szóló gyakorlás mennyire irreleváns.
Ez azonban elég gyenge érv. Egy szólótáncosnak, akinek azelőtt soha nem volt partnere, nincs semmilyen tapasztalata a kapcsolatról. Persze, hogy gondjai lesznek vele.
De tudod, hogy (általában) miben nem rosszak a szólótáncosok?*
- Az egyensúlyuk megtartásában
- Abban, hogy jól nézzenek ki tánc közben
- A testük épségének megvédésében
- Lépések memorizálásában
* Ez képzett szólótáncosokra vonatkozik
Egy szólótáncos élete első társas táncóráján jelentős előnnyel indul azokkal szemben, akik soha azelőtt nem táncoltak életükben.
Nyilvánvalóan egy korábbi szólótáncos képzésének legfontosabb része a partnerség kialakítása lesz. Számukra az egyedül gyakorlás nem olyan fontos, hiszen a testük már képzett a kontrollált mozgásban. Azonban a legtöbb társas táncosnak nem ez a problémája.
Amire a társas táncosnak szüksége van
Az átlagos társas táncos nem képzett szólótáncos. Az átlagos társas táncosnak képeznie kell magát azokon a területeken, amikben a szólótáncosok jók. Ezért szükségük van:
- Egyensúlygyakorlatokra
- Izolációs- és testkontrollgyakorlatokra
- Súlyáthelyezéses gyakorlatokra
- Figura/lépésmemorizációs gyakorlatokra
Igen, ezeket a dolgokat partnerrel együtt is kell gyakorolni. Igen, a kapcsolaton is kell dolgozni. De a páros gyakorlásnak a saját magunk tökéletesítésével együtt kell történnie.
Azért mondom ezt, mert általában a partnerrel dolgozás nem segíti elő az ön-tudatosságot. Az agynak is csak egy meghatározott kapacitása van, nem tudsz egyszerre mindenre fókuszálni.
Az esetek többségében a következők egyikére vagy képes egyszerre, egy időben fókuszálni:
- Kapcsolat
- Lábtechnika, lépésvariációk
- Karmozdulatok
- Időzítés
- Keret, vagy
- Mozgásminőség/kontroll
Talán azok, akik nagyon jók komplex feladatmegoldásban, képesek egyszerre több dolgon is dolgozni, de ez elég ritka. Nézzünk néhány esettanulmányt:
Bob: Első napos táncos
Bob élete első táncóráján van. Az alapokat tanulja. Most épp egy egyszerű forgatás következik.
Minden egyes alkalommal, amikor Bob megpróbálkozik a forgatással, összekeveri a lépéseket. Ha jól csinálja a lépéseket, és levezeti a forgást is, kiesik a tempóból. Tudja, hogy mindhárom tényező fontos lenne, de igen ritkán képes mindet egyszerre megcsinálni.
Bob számára jó megoldás lenne a lábtechnikát és az időzítést egyedül is gyakorolni, amíg a mozdulat természetessé nem válik. Amikor már nem kell rajta gondolkoznia, akkor hozzáadhatja a forgatást a lépésekhez.
Jane: egy éve táncol
Jane épp mellkas-izolációt tanul. Egész jó követő, de még nem igazán jó mellkas-izolációban.
Meg tudja tartani a kapcsolatot izolálás közben, amikor partnerrel táncol. Ugyanakkor a csípője együtt mozog a felsőtestével – ahelyett, hogy leizolálná azt. Ha sikerül leizolálnia, a mozdulat egészen picike lesz, és nem is érzi zökkenőmentesnek. Általában a kapcsolatot is elveszti, amikor az izoláció mértékére és kivitelezésére figyel.
Jane számára jó megoldás lenne, ha az izoláción egyedül dolgozna, amíg nem lesz képes magában kivitelezni a mozdulatot.
Lépéskombinációk tanulása – egyedül
A diákok egyik legnagyobb hiányossága a meglátásom szerint az, hogy nem tudnak egyszerű lépéskombinációkat egyedül, partner nélkül lelépni. Ez általában nem azért van, mert a partner nem tudja a lépéseket – hanem azért, mert a partnerre támaszkodnak abban, hogy éppen hol vannak és merre mennek.
Bár ez nem egy végzetes hiányosság, de csökkenti a lehetőséged, hogy táncosként kontrollálni tudd a tested. Ha képes vagy egyedül lejárni az összes alapfigurát, akkor semmi sem akadályozhat meg abban, hogy azokat bármilyen partnerrel le tudd táncolni. Persze a kapcsolaton így is kell dolgoznod, de bármilyen problémád akadna is azzal, az nem fogja meghiúsítani a mozdulat kivitelezését.
Ez a módszer szintén rávilágít a figuráknak azon részére, ahol a partneredre hagyatkozol időzítés, kontroll vagy egyensúly tekintetében. Elég gyakran veszthetjük el az egyensúlyunkat vagy a helyes időzítést forgás, lépés vagy egyéb mozdulatok közben. Néha még betájolni sem tudjuk magunkat.
Ha képes vagy a mozdulatokat kontrolláltan, egyedül végrehajtani, akkor képes leszel azokat akkor is kontrollálni és megfelelő időzítéssel kivitelezni, amikor partnerrel teszed.
A szóló tudás haszna workshopokon
A legtöbb táncban a haladóbb figurák egyszerűbb mozdulatok láncolatából állnak, variációkkal. Ilyenek azok a figurák és technikák, amiket vendégoktatók hoznak magukkal, vagy nagy eseményeken tanítanak. A szóló gyakorlat és az alapok egyedüli kivitelezésének képessége drasztikusan növeli a lehetőségét, hogy ezeken a workshopokon fejlődhess.
Ha érted a mozdulatot a partnertől függetlenül, az lehetővé teszi, hogy megfigyeld és összerakd a különböző mozdulatokat, mint egy puzzle-t. Még ha a kapcsolat a különböző partnerekkel más és más is, a különálló mozdulatminták felismerése segíteni fog a saját szereped megértésében.
Például ha megnézed a lábtechnikát, és felismersz az alapjában egy adott figurát, máris érted, hogy az a mozdulat merre fog tartani.
Felismervén az adott figurát (alaplépés vagy más mentén) képes leszel a fókuszodat a mozdulat “új” aspektusára irányítani – ahelyett, hogy újra kéne előbb tanulnod valamit, amit már – egy másik formában – tulajdonképpen ismersz. Vagy ki tudod találni, hogy mi a különbség a már ismert és az újonnan tanulandó dolog között. Mindkét módszer jótékony hatással van a tanulási folyamat meggyorsítására.
Ismerd meg a saját testedet! Kontrolláld a saját testedet! Az egymagadban gyakorlásnak óriási hatása lehet a társas táncodra.
————————
Szerző: Laura Riva
Ford: Coti
Persze nem kell szó szerint érteni, hogy “egyedül”, csoportos szóló órákat a Szintfüggetlen/Styling órák menüpont alatt találhatsz!
Itt pedig egy kis segítség footwork és variációk gyakorlására: WCS gyakorló linedance videó