Laura Riva: A kétféle táncpartner

A táncparketten két olyan jól megkülönböztethető csoport van, amibe a vezetők és követők besorolhatók. Alapvetően egy táncos vagy a “Kellemes”, vagy a “Kellemetlen” csoportba tartozhat. Viszont nem számít, hogy milyen szintű táncos vagy, azt teljes mértékben te irányíthatod, hogy melyik csoportba tartozol. Egy teljesen kezdő is adhat a partnerének “Kellemes” táncot, és egy profi is simán adhat “Kellemetlent”.

Tehát mi választja el (véleményem szerint) ezt a két csoportot? Számomra három fő megkülönböztető elem van:

A táncpartner testbeszédének figyelembevétele

Egy kellemes táncos figyel arra, hogy a partnerét ne erőltesse zárt tartásba, és a mozdulatokra csak javaslatokat tesz neki. Annak első jelére, hogy a partnere kellemetlenül érzi magát, egy kellemes táncos abbahagyja a határok feszegetését. Ha a partnere bármikor, bármilyen okból változtat a testbeszédén vagy szóvá teszi, hogy egy bizonyos figurát nem szeretne, a kellemes táncos ezt tiszteletben tartja és aszerint cselekszik ÍTÉLKEZÉS NÉLKÜL.

Példák:

  • Elkerüli azokat a mozdulatokat, amiket a partner szóban jelez, hogy sérülést okozhatnak neki – akár látható a sérülése, akár nem.
  • Elengedi a zárt tartást, amikor a partner feszültté válik benne, vagy megpróbál kibontakozni belőle.
  • Elhagyja a különösen érzéki mozdulatokat, ha a partner fizikálisan vagy verbálisan kifejezésre juttatja, hogy kényelmetlenül érinti ez a fajta hangulat – függetlenül attól, hogy a mozdulat ténylegesen a vágy kifejezése, vagy “csak tánc”.

Egy kellemetlen táncos ítélkezik a partnere felett, megpróbálja kijavítani a partnereit, és kényelmetlen zárt tartásba is beleerőltetheti a partnerét – néha csak azért, mert “másokkal is így táncol!”

(Rendkívüli hír: ha másokkal úgy táncol, de azzal az egy emberrel nem, az azért van, mert nem érzi magát komfortosan azzal az emberrel. Ha ráerőltetik a közeltartást, az ezen nem fog segíteni).

A kellemetlen érzések néhány alap oka:

  • Átizzadt ruha, izzadt bőr
  • Kellemetlen testszag/lehelet
  • Túl közeli, szoros zárt tartás
  • Partnerre erőltetett mozdulatok
  • A személyes tér megsértése
  • Kellemetlen/nem szívesen látott szexuális alaphang (ebbe beletartozik a test bizonyos részeinek érintése is)

 

Megpróbálnak minden táncpartnerrel pozitív módon kapcsolódni:

Mindannyian ismerünk olyan profikat vagy haladó táncosokat, akik minden táncot mosollyal és kedvességgel üdvözölnek – függetlenül attól, hogy az-e az aznapi legjobb táncuk. Ezek az emberek azok, akik pozitív változást hoznak a közösség minden tagjának életébe.

Például:

  • Egy nagyon fáradt táncos kedvesen visszautasít egy felkérést, mert fáradt
  • Egy táncos visszautasít egy olyan partnert, akivel nem érzi magát komfortosan, de mindezt egy mosoly kíséretében teszi (megjegyzés: nem alkalmazandó olyan esetekben, ahol a kényelmetlenség a táncparketten kívüli dolgokra vonatkozik, pl ismételt zaklatás)
  • Egy haladó táncos megköszöni a táncot a kezdőnek egy mosoly kíséretében

Ugyanakkor mindannyian találkoztunk már azokkal a bizonyos nagyképű táncosokkal is – akiknek egy része valójában kedves ember! Csak hát… erről a tényről elfelejtették a táncos szokásaikat is értesíteni.

Például: 

  • Aki ígér egy táncot későbbre, de sose teljesíti… még ha erre bőven adódna is lehetősége
  • Akik végigmérik a partnerüket, mielőtt a felkérésre igent vagy nemet mondanának
  • Akik savanyú képet vágnak tánc közben, vagy vágyakozva nézelődnek más partnerek felé (ide tartozik a szemforgatás és a sóhajtozás is)
  • Akik kritizálják a táncpartnerüket a parketten (KIVÉVE, ha valami nem biztonságos, vagy kényelmetlen érzéseket okoz)
  • Akik a táncot nem egy mosollyal, kézfogással, öleléssel vagy légpuszival zárják (de most komolyan, nem kerül semmibe, és megválaszthatod a neked megfelelő mértékű érintkezést) 

Mindig a megfelelő szinten és biztonságosan táncolnak

A kellemes táncosok odafigyelnek arra, hogy a partnerük mindig biztonságban érezze magát, elsődleges szempontjuk, hogy a partner számára biztonságos közeget biztosítsanak (ez egyaránt vonatkozik vezetőkre és követőkre is!). Arra is figyelnek, hogy mindig az irányításuk alatt tartsák a saját táncukat, és a szintjüket vagy a partnerük szintjéhez igazítják, vagy maximálisan biztonságos táncra törekszenek.

Nem számít, hogy egy táncos milyen szintű – erre bárki képes. Táncoltam már olyan kezdőkkel, akik nagyszerűen vigyáztak rám, és csak olyan figurákat csináltak, amikben otthon érezték magukat. Ők is kellemes táncosok. 

Például:

  • Egy kezdővel táncolva is táncélményt adnak a partner által ismert anyaggal, aminek a kivitelezésére a partner képes
  • A követők, akik megtartják magukat a bedöntésekben (de most komolyan, ti, akik beledobjátok a teljes súlyotokat a bedöntésbe..!)
  • Akik odafigyelnek a vezetőre vagy a követőre, és inkább a kapcsolat kialakítására koncentrálnak, mint arra, hogy jól nézzenek ki tánc közben
  • Azok a vezetők, akik hajlandóak lelassítani azért, hogy a követő komfortosan érezze magát, vagy hogy a vezetés biztonságos legyen
  • Akik moderálják a táncuk intenzitását és kerülik a bonyolult figurákat, amikor ittasak/kapatosak

Egy táncos sosem akar az a valaki lenni, aki sérülést okoz másoknak – és nem csak a kezdők vagy azok okozhatnak sérülést vagy vannak kitéve a sérülés veszélyének, akik nem képzett táncosok. Táncoltam már “haladó” vezetőkkel, profikkal ÉS sima táncosokkal, akik vagy az ivás, vagy a meggondolatlanságuk miatt olyasminek tettek ki engem, amit én kényelmetlennek neveznék. Például:

  • Olyan mozdulatot erőltetnek, amit a partner nem szeretne, például bedöntések, fejbuktatások, karmozdulatok
  • Saját szintjüket meghaladóan táncolnak (képességeik, alkoholos befolyásoltság vagy fáradtságuk miatt)
  • A partnerük szintjét meghaladóan táncolnak (képességeik, alkoholos befolyásoltság vagy fáradtságuk miatt)

Ne feledd: egy kellemes táncos, aki egyszerűen táncol, sokkal vonzóbb, mint egy kellemetlen, aki villogtatja a tudását. Első a kényelem; a zeneiség, a figuramennyiség, a timing, a stílus és a kémia a táncosok között csodás adalékok, amik azonban nem működnek az alap komfortszint nélkül!

Szóval végsősoron, jó partnernek lenni 50%-ban a józan észen és a törődésen múlik. Ha tiszteletben tudod tartani a partnereidet, örökké kellemes táncos lehetsz!

***********************

Írta: Laura Riva
Ford: Coti (2019. február)

The 2 Types of Social Dance Partners