A tudomány megerősítette: a tánc boldogít

Ezt dobta ma a Fb, kedvet kaptam megosztani így a flashmob és az őszi tanfolyamkezdések előtt, legyen muníciótok a rábeszélésre! 😉

Az eredetit a képre kattintva éritek el.

“Zene nélkül hiba lenne az élet” mondta Nietzsche, és nem tévedett túl nagyot, hiszen természetes ösztönünk késztet arra, hogy kövessük a zene ritmusát. Valójában a legtöbb gyermek mozog és tapsol, amikor olyan zenét hall, amit kedvel. Ez egy spontán reakció, ami kapcsolódik ahhoz a szükségletünkhöz, hogy kifejezzük érzelmeinket a testünk mozdulatai által.

Kétségtelen, hogy a zene egy univerzális nyelv, és mindenki – kivéve azokat, akik amusiában szenvednek – képes élvezni és örülni neki. Felfedezték, hogy különböző kultúrákból érkezett emberek érzelmileg azonosan reagálnak, amikor különböző típusú zenéket hallanak. Szóval nem véletlen, hogy antropológiai tanulmányok szerint túlélésben előnyben voltak azok a csoportok, akik kifejlesztettek egy bizonyos táncot, és képesek voltak az érzelmeiket azon keresztül megosztani.

Persze a zene és a tánc nemcsak szociális összekötő, de nagyon hasznos a fizikai és mentális egészségünk szempontjából is. Újabb kutatások kimutatták, hogy a boldogsághoz és elégedettséghez vezető út egyik kulcsa éppen a táncparketten található.

Gyógyító lépések, boldogító mozdulatok

2013-ban a Örebro egyetem pszichológusai végeztek egy kísérletet tinédzserek egy csoportjával, akik szorongástól, depressziótól és stressztől szenvedtek, olyan pszichoszomatikus tünetekkel kiegészítve, mint a nyak- és hátfájás. A fele csoportot megkérték, hogy járjanak el heti két táncórára, míg a többiek folytatták szokásos életvitelüket. 

Két évvel később azok, akik folyamatosan jártak táncórákra (ahol a hangsúly a mozgás élvezetén volt inkább, mint a teljesítményen), nemcsak határozott javulást mutattak a pszichoszomatikus tünetek terén, de bevallásuk szerint boldogabbnak is érezték magukat. 

Egy másik tanulmányban a Derby egyetemen a pszichológusok depressziós emberekkel dolgoztak. Ők salsa órákat vettek 9 héten át. A javulást 4 hét után érezték, és a kurzus befejezése után a résztvevők azt mondták, kevesebb negatív gondolatuk van, jobb a koncentrálóképességük, békésebbnek és nyugodtabbnak érzik magukat. 

De az igazság az, hogy a tánc nem csak egy kiváló terápiás lehetőség. A Deakin egyetem tanulmánya kimutatta, hogy a tánc igen jó hatással van a mindennapi életünkre. Ezek az ausztrál kutatók ezer embert interjúvoltak meg, és azt találták, hogy akik táncoltak, nemcsak boldogabbnak érezték magukat, de elégedettebbek is voltak az életükkel, főképpen párkapcsolat és egészség terén, valamint az évek során elért céljaik tekintetében. 

Érdekes, hogy a New York-i egyetem pszichológusai hasonló hatást fedeztek fel gyerekeknél. Ezek a kutatók 120 kettő és öt év közötti gyerekkel dolgoztak, akiket különböző típusú hangeffektusoknak tettek ki. Némelyik ritmikus volt és a zene ritmusát imitálta, mások teljesen ritmustalanok. Azt találták, hogy azok a gyerekek, akik a változó ritmusokra mozogtak, több pozitív érzelmet mutattak és boldogabbnak érezték magukat. Így azt a következtetést vonták le, hogy nemcsak hajlamunk van mozogni a zene ütemére, de a tánc javítja is a hangulatunkat. 

Miért boldogít a tánc?

Amikor táncolunk, az agyunk endorfint termel, olyan hormonokat, amik a kényelem, nyugalom, jókedv és erő érzését kiváltó neurotranszmittereket ingerelnek. Tehát a zene és a tánc nem pusztán az agyunk szenzoros és motorikus pályáit aktiválja, hanem az örömközpontot is. 

És valóban, a Columbia egyetem agykutatói azt mondják, hogy amikor a ritmussal összhangban mozgunk, a zene pozitív hatásai felerősödnek. Tehát a titka annak, hogy a zenéből a legtöbbet hozzuk ki az, hogy hangoljuk a mozdulatainkat az üteméhez, így megkétszerezzük az élvezetét.

Ugyanakkor a tánc varázsát nem egyszerűsíthetjük le csupán az agy kémiájára. A tánc egy közösségi tevékenység, ami lehetővé teszi számunkra, hogy kapcsolatot létesítsünk másokkal, megosszuk az élményeinket és új emberekkel találkozzunk, amiknek nagyon pozitív hatása van a mentális egészségünkre. 

Sőt mi több, ahogy mozgunk, az izmaink belelazulnak a zenébe, ami lehetővé teszi, hogy a nap folyamán összegyűjtött feszültségektől megszabaduljunk, főleg azoktól, amiket az izmaink legmélyére gyűjtöttünk össze.

 

Források:

Duberg, A. et. Al. (2013) Influencing Self-rated Health Among Adolescent Girls With Dance Intervention A Randomized Controlled Trial. Arch Pediatr Adolesc Med.; 167(1): 27-31.

Zentner, M. & Eerola, T. (2010) Rhythmic engagement with music in infancy. PNAS; 107(13): 5768-5773.

Birks, M. et. Al. (2007) The benefits of salsa classes for people with depression. Nursing Times; 103(10): 32-33.

Lesté, A. & Rust, J. (1984) Effects of dance on anxiety. Percept Mot Skills; 58(3): 767-772.

https://psychology-spot.com/dancing-makes-me-happy/

******************

Ford.: Coti
2019. aug.

Hasonló, mentális és fizikai egészség témájú táncos olvasmányokat a cimkefelhőben az  “egészség” szóra kattintva találsz.

Pl. ez a cikk is tudományos, másik nézőpontból: A tánc okosít

És ha nem találod már a boldogságot a táncban, ezt olvasd el: Amikor a tánc már nem boldogít

2019 augusztus

hét ked sze csü pén szo vas
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  • Szolnok kezdő tanfolyam WCS-vel
22
23
24
25
26
27
28
  • Szolnok kezdő tanfolyam WCS-vel
29
30
31