Tessa Cunningham Munroe: Miért nem jutottál döntőbe

WCSHirek.hu logó 2018
Ez a cikk több mint 9 hónapja nem frissült, a benne lévő információk lehet, hogy már elavultak!

Az eredeti cikket a képre kattintva olvashatod angolul, a fordítást pedig a kép alatt találod!

Miért nem jutottál döntőbe?

 

Ah, a versenyzők örök kérdése… “Mit néznek a bírók?” Talán nem is feltétlenül a táncod pozitív elemeit nézik, inkább olyan negatív elemeket keresnek, amik alapján szelektálhatnak. Ezeket “vörös jelzéseknek” hívjuk: rossz beidegződések vagy hibák, amik miatt a bírók nem hívnak vissza a következő körre. A bírók azokat a táncokat keresik, amikben a legkevesebb hibát találják.  

De nem mindig a rossz beidegződések vagy a hibák azok, amik miatt nem jutsz tovább. Vannak olyan tényezők, amikre nincsen befolyásod, és amik miatt nem hibáztathatod magad. Fontos, hogy legyen egy egészséges nézőpontod azzal kapcsolatban, hogy mit is jelentenek a versenyeredmények.

A kiejtés folyamata az elődöntőktől a középdöntőkön át a döntőig

Mit jelent, ha visszahívnak

Amikor bíráskodunk, a főbíró mond egy számot, hogy hány versenyzőt hívjunk vissza. Például ha a követőket nézem egy Novice elődöntőben, és van 80 követő, a főbíró negyvenet fog visszahívásra kérni a középdöntőbe. Ha bejutsz a középdöntőbe, az egy jó jelzés arra vonatkozóan, hogy jól csinálod a dolgokat, szóval vedd ezt bátorításként! De a középdöntőből a főbíró csak tíz(enpár) versenyzőt enged a bíróknak visszahívni. Szóval ha bejutsz a döntőbe, az azt jelenti, hogy egyike voltál a 10 legkiemelkedőbb követőnek az összes olyan induló közül, akik “jól csinálták”. Ha nem hívtak vissza döntőbe, az nem jelenti azt, hogy a bíróknak megváltozott rólad a véleménye. Még mindig jól csináltad a dolgod, csak voltak olyan követők, akik hozzáadtak még valami extrát.

Mit jelent, ha döntőbe jutsz, de dobogóra nem

Az összes kiemelkedő táncos között, akik döntőbe jutottak, még mindig csak egy páros fele vagy. A döntőben már nem az egyéni tudásod alapján bírálnak, hanem a partnereddel kialakított párbeszéd alapján. Pusztán az, hogy nem jutottál a dobogóra, nem jelenti azt, hogy nem is volt ott a helyed, vagy hogy nem volt jó a partnereddel a kommunikáció. Mindössze annyit jelent, hogy másoknak még jobb volt, mint neked.

Tényezők, amiket nem tudsz befolyásolni

A nemek közti képességbeli különbségek

Globális tény, hogy több hölgy van ebben a műfajban, mint férfi. Ráadásul a hölgyek hamarabb is jönnek bele a táncolásba, és nagyobb valószínűséggel volt valamiféle táncos képzésben részük fiatal korukban. Mindezek következtében a WCS versenyek a hölgyek számára nagyobb kihívást jelentenek. Nem tudod befolyásolni azt, hogy kétszer annyi követő van, mint vezető, vagy hogy a férfi gyakorlótársad könnyebben jut döntőbe, mint te.

Regionális bírói preferenciák

Ha utazol versenyekre, észre fogod venni a drasztikus különbségeket a WCS különböző regionális változatai között. Ennek megfelelően az eseményre meghívott bírók is valószínűleg különbözőek lesznek. Ha a bírók nem szoktak téged vagy az általad képviselt WCS stílust látni, elképzelhető, hogy kritikusabban fognak rádnézni.

A körök (heat-ek) mérete

A példánkban szereplő 80 követőt 2-4 körbe (heat-be) sorolhatják, a rendelkezésre álló parkett méretétől függően. Talán jó ötletnek tűnik, hogy több kör legyen kevesebb párral a parketten, és így a bíráknak több idejük legyen egy versenyzőt megfigyelni, de valójában ennek az ellenkezője igaz. A bírók kevésbé pontosan fognak emlékezni rád, ha 4 körből az elsőben táncoltál. Sokkal precizebb megoldás, ha két nagyobb létszámú kör versenyzőivel hasonlítanak össze téged.  

A körök összetétele

Ez a helyi adottságoktól függ. Ha egy olyan helyen vagy, ahol a táncosok fiatalabbak, atlétikusak és szóló táncos előképzettségük van, a verseny keményebb lesz, mint egy olyan helyen, ahol az átlagos kezdő életkor magasabb, vagy az átlagos táncos előélet gyengébb.

“Az az elhibázott 12 másodperc”

Egyszer valaki kiszámolta, hogy egy adott bíró nagy valószínűséggel mindössze 12 másodpercet tud egy versenyző megfigyelésére szánni. Elképzelhető, hogy pont abban a 12 másodpercben történik valami. Talán pont észrevesz egy kapcsolatvesztést vagy egy rosszul sikerült mozdulatot. Van ilyen, és meg kell tanulnod, hogyan szépíts elegánsan, de az a pillanat már elszállt, és nem tehetsz ellene semmit.

Minden relatív

Jusson eszedbe: az, hogy továbbjutsz vagy sem csak azon múlik, hogy hány olyan táncos van még ott, akinek hasonló vagy nagyobb esélye van, mint neked. Nincs ráhatásod arra, hogy a többiek milyen jól táncolnak körülötted. Tiszteld az ellenfeleidet, tudd, hogy bármikor lehetnek többen is, akik jobban megérdemlik a döntőbe jutást, mint te. Ettől te nem leszel kevesebb. Ennek kéne motiválnia téged.

Mivel ezeket a tényezőket nem tudod befolyásolni, nem is tekintheted azokat hibáknak. Na de…

A tényezők, amikre van ráhatásod

Van itt néhány versenyzéssel kapcsolatos fontos dolog, amikért viszont vállalhatod a felelősséget: dolgok, amik miatt a bírók továbbjuttathatnak vagy kiejthetnek.

“Timing, technika és csapatmunka” (a 3T: Timing, Technique & Teamwork). Mindig égnek áll a hajam, amikor az emberek kinyilatkoztatják, hogy ez az a három dolog, amit a bírók figyelnek, pedig ezek pusztán témakörök. A bírók egy sor képességet néznek (vagy kellene nézniük), amelyeknek egy része besorolható a 3T alá, de nem használhatunk címeket kritériumokként. Úgyhogy határozzunk meg néhány elemet mindegyik címhez.

Timing

Melyik fajta timing?

A Timing lehet a legnyilvánvalóbb, empirikus hiba, és vehetjük akár vízválasztó elemnek. De többféle timing létezik, és sokan esnek abba a hibába, hogy úgy gondolják: az egyetlen feladat az, hogy zenére lépjenek. Lehet, hogy te magad zenére lépsz, de már nem tudod a partneredet zenére léptetni. Ez két teljesen különböző képesség.

Ritmus- és tempóváltás

A bírók nagyon szeretik, amikor a DJ-k változatos zenét adnak a versenyeken. Szeretnénk látni, hogy ki képes zenében maradni egy swung ritmusú blues zenére, ki tud egyensúlyánál és kontrollált maradni egy nagyon lassú zenére, és ki tud lépést tartani egy nagyon gyors mai zenére. Ezek a szélsőségek kiemelik a gyengeségeket, könnyebbé téve ezzel a “férfiak elkülönítését a fiúktól” (és a nőket a lányoktól).

A zenei részek közötti váltások figyelmen kívül hagyása

Nem egy bírótól hallottam már, hogy ha figyelmen kívül hagysz egy zenei váltást, kiejtenek. Számukra ez egy olyan kritikus zenei képesség, amit a döntőbe jutáshoz minimum követelménynek tartanak. DE ezt gyakran anélkül említik, hogy hozzátennék, ez Novice-ban nem kéne számítson, és a szint emelkedésével a fontossága is növekszik. Egy Novice táncosnál nem kell, hogy elsőbbséget élvezzen a zenei egységek számolása és a zenei szünetek eltalálása a partnerséggel és a zenére lépéssel szemben.

Technika

Ugyanúgy, ahogy egy orvosnak elég egyetlen csepp véred, hogy abból minden szükségeset megtudjon a DNS-edről,egy bíró elég jól le tudja venni a teljes tánctechnikádat abból, hogy csupán néhány figurádat megnézi. Az előképzettségem és edzői és bírói gyakorlatom lehetővé teszi számomra, hogy egy atléta mozgását 2-4 másodperc alatt analizálni tudjam. Malcolm Gladwell író úgy utal erre az intuitív bíráskodásra, mint “szempillantás”. Amennyiben a technikai hibáid vagy rossz beidegződéseid eléggé szignifikánsak vagy gyakoriak ahhoz, hogy látszódjanak az alatt a szempillantás alatt, ez már elég indok egy bírónak, hogy ne adjon neked kapásból “igent”. Lehet, hogy később vissza tudnak térni hozzád és hosszabban is meg tudnak nézni, de csak ha marad idejük. És még ha egy bíró nem is képzett az alap problémák elemzésében, és nem tudják azt pontosan megfogalmazni, azt akkor is tudják, hogy “valami nem stimmel”.

Következetlenség

Talán a képességeid jók és következetesek is, egészen addig, amíg azt az új dolgot nem vezeted, amit még nem gyakoroltál eléggé be. Ez a gyengeséged kiszolgáltatottá tesz a bírók előtt. Ezért mielőtt kipróbálsz egy új figurát a versenyen, gyakorold nagyon jól be!

A versenyzők összehasonlítása

Néha a bírók összehasonlítják a mozdulataidat a melletted táncolóékkal. Ha ők komfortosabbnak tűnnek és nálad képzettebbnek, akkor ők több figyelmet fognak vonzani, és te gyengébbnek fogsz tűnni mellettük.

Ha még nem Swingelsz

Különbség van egy jól mozgó, és egy WCS-t jól táncoló között. Még a kevésbé képzett bírók is képesek felismerni a Swing “kinézetét”, ha látják azt. Például egy gyönyörű és képzett zouk táncost, aki még nem sajátította el a WCS karakterét, a bírók hamarabb kiejtenek, mint egy kevésbé képzett táncost, aki autentikus WCS mozdulatokat tesz. Érezheted úgy, hogy a te saját mozdulataid jobbak, mint azoké, akik viszont döntőbe jutnak, és ez igaz is lehet, de ha nem WCS-t táncolsz, a bírók nem jutalmazhatnak azok helyett, akik viszont azt táncolnak. Ez nem egy táncverseny, ez egy Swingtáncverseny.

Csapatmunka

Nem próbáltál meg alkalmazkodni a partneredhez

Megvan a saját táncstílusod. Minden egyes táncparterednek is megvan a maga táncstílusa. A küldetésed, hogy megtaláljátok a közös nevezőt. Ha a partnered nem elég rugalmas, hogy a tiedhez alkalmazkodjon, le kell nyelned ezt a békát, és neked kell alkalmazkodnod. Például ha egy dalt én szuper szexisnek találok, és ennek megfelelően szeretnék táncolni, de a partnerem ennél konzervatívabb és nem reagál az én szexi mozdulataimra. Ha nem alkalmazkodom, a bírók ezt rossz csapatmunkának értékelik mindkettőnknél. Ha alkalmazkodom, akkor jobbak az esélyeink.

Akadályozás és ellehetetlenítés

Az improvizációs komédia műfajában az aranyszabály az “Igen, és..” Ez annyit jelent, hogy bármit is javasol a társad a színpadon, mindig fogadd el és dolgozz azzal! Sose akaszd meg azzal, hogy visszautasítod az ötletét, mert az a közös célotok szabotázsa lenne. Ugyanez érvényes a táncunkra is. Ha a partnerednek van egy jó ötlete, függetlenül attól, hogy vezetsz vagy követsz, a te felelősséged azt elfogadni és dolgozni vele, ha biztonságos és kényelmes. A bírók a konfliktusokat a csapatmunka hiányaként értékelik.

Nem tudtad tartani a kontrollt egy rossz partner miatt

Persze, mindenkinek kijut “az” a partner – aki tele van adrenalinnal és kiránt a zenéből, vagy megnehezíti számodra a táncot. De a táncos párbeszéd játékának része, hogy különböző képességű táncosokkal is képes legyél a párbeszédre: a legjobb képességeid szerint élj túl minden körülmények között. Tehát ha nem tudsz alkalmazkodni, azt a bírók a csapatmunka hiányaként fogják értékelni, akkor is, ha a partnered hibái hozták ki a te hibáidat.

Több mint egy partnerednek voltak nehézségei veled

Ha kihúzol egy olyan partnert, akivel “kihívás” az alkalmazkodás, az érthető. De ha a bírók azt látják, hogy minden egyes partnered egész jól elvan, amíg veled nem kell táncolnia, akkor te csinálsz valami olyat, ami kizökkenti őket.

Előadásmód

Életem első Novice versenyére nagyon körültekintően és direkt választottam fekete nadrágot és hozzá egy fekete inget. Az indokom az volt, hogy nem akarok túl feltűnő lenni – konzervatív, profi kinézetet akartam magamnak. A dolog visszafelé sült el. Inkább néztem ki a hotelszemélyzet egy tagjának, mint egy versenyzőnek, és beleolvadtam a háttérbe, ahol a bírók észre sem vettek. Itt egy angol nyelvű cikk arról, hogy hogyan öltözködj versenyre.

Élettelen, robotszerű mozgás

Amikor bíróként végigpásztázom a parkettet, olyan táncosokat keresek, akik Swing-kompetensnek tűnnek és jól érzik magukat a bőrükben. Ha steril, robotos mozdulatokkal akarod “megmutatni a tiszta alapjaidat”, az visszaüthet. Nagyon sok frusztrált tanulónk jött hozzánk magánórára versenytémában, mert nem értették, hogy a “jó, tiszta alapjaik” miért nem juttatták őket döntőbe. Miután felszínre hoztuk az alap mozgáskultúrájukat és megszabadítottuk őket a robotos mozgástól, szinte azonnali sikereket értek el a versenyzésben.

Hiányosságok egy adott műfajban

A WCS-ben igen nagy a zenei műfajok sokfélesége. Ha ugyanúgy táncolsz mind a három zenére, háttérbe szorulsz egy olyan táncos mellett, aki meg tudja változtatni a stílusát az adott zene műfajának megfelelően. Ha a zene lassú és romantikus, a bírók olyan táncosokat keresnek, akik képesek bekapcsolni a táncba lágy, lírikus mozdulataikat. Ha a zene játékosabb, a lassú, drámai mozdulatok nem illenek hozzá, ezért nem fognak továbbjuttatni.  

Flash ‘n Trash

A trükkök és a muzikalitás szórakoztatja a közönséget, a bírókat viszont azért fizetik, hogy átlássanak a villogáson. Ha a villogtatásod mögül hiányzik a másik 3 T, akkor az értéktelen. Például: ha magas rúgásokat akarsz bevetni, jobban teszed, ha 1. zenére teszed, 2. a zenének megfelelő stílusban, 3. a partnereddel szinkronban, 4. átlagosnál magasabb szintű technikával kivitelezve, és 5. megfelelő mértékű Swing-tartalommal kiegyensúlyozva.

———–

Lesz majd folytatás!

Írta: Tessa Cunningham Munroe

Fordította: Coti (2018. február)

2019 október

hét ked sze csü pén szo vas
1
2
  • Adam&Rita WCS Sparta
3
  • Swinghearts versenyző óra
4
5
6
7
8
9
  • Adam&Rita WCS Sparta
10
  • Swinghearts versenyző óra
11
12
13
14
15
16
  • Adam&Rita WCS Sparta
17
  • Swinghearts versenyző óra
18
19
20
21
22
23
  • ELMARAD Adam&Rita WCS Sparta
24
  • Swinghearts versenyző óra
25
26
27
28
29
30
  • Adam&Rita WCS Sparta
31
  • Swinghearts versenyző óra